BVC Chodov


Tajné tipy k MISTROVSTVÍ #2

pondělí 15. 7. 2024 | komentářů | Autor: 2024 @miš

ŽÁDOUCÍ NESNÁZE PŘI UČENÍ ZLEPŠUJÍ JEHO TRVALOST 

  Sportovní/volejbalový trénink je neskutečná alchymie, hluboká multiznalost.... Proto například ve fotbalové Spartě Praha má hlavní trenér k dispozici velice početný realizační tým cca 30 lidí...

  Trenér je psychologem, motivátorem, piáristou, pedagogem, psychiatrem, volejbalovým odborníkem, kondičním trenérem, fyzioterapeutem, didaktikem, statistikem a mohl bych ještě dlouho pokračovat...  A v našem volejbalu to má povětšinou zvládnout jeden člověk, maximálně dva lidé (ještě asistent trenéra...)

   STEJNĚ JAKO JE KAŽDÝ ČLOVĚK ORIGINÁL, TAK I KAŽDÝ TRENÉR MÁ JINOU CESTU VEDOUCÍ K ÚSPĚCHU. ALE TÍM NEJDŮLEŽITĚJŠÍM JE PERMANENTNÍ  POTŘEBA SEBEVZDĚLÁVÁNÍ, POKORA A NEKONČÍCÍ FEEDBACK EFEKTIVNOSTI  PRÁCE...

          

Další knižní drahokamy... Jako audioknihu mám pouze první knihu: "NAUČ SE TO NA 1"... Především díla od Doc.PhDr. Lubomíra Dobrého CSc. určitě patří do knihovny každého ambiciózního trenéra...

  RŮSTOVÉ NASTAVENÍ MYSLI (CAROL DWECK). FESTIVAL CHYB PATŘÍ K UČENÍ. TRÉNUJ JAKO KDYBYS HRÁL (NAUČ SE TO). ŠESTKOVÝ VOLEJBAL JE NEJKOLEKTIVNĚJŠÍ SPOROVNÍ HRA. MOHOU HRÁT I "DĚTI Z ULICE" (ZDENĚK HANÍK). ZÁZRAČNÝ VYUČOVACÍ CYKLUS- MERANDOVA JEDENÁCTKA (LUBOMÍR DOBRÝ)... 

Nová psychologie úspěchu

  Začněme u světoznámé psycholožky Ph.D. Carol S. Dweckové. Působí na Stanfordově univerzitě a desetiletí se zabývá psychologií osobnosti, sociální a vývojovou psychologií. 

  Dwecková přesvědčivě dokázala, že úspěch v životě závisí na nastavení mysli. Tudíž za úspěchem nestojí pouze zděděné schopnosti, talent, ale také náš přístup k tomuto potenciálu. Pokud má člověk fixní nastavení mysli, tak bere svoje úspěchy jako jednou dané, hotové. Buď na to mám nebo nemám !!! Pokud má člověk růstové nastavení mysli, tak je vše nehotové a tvárné. Takovýto člověk má lásku k učení a k houževnatosti, vytrvalosti, píli, úsilí,... A nastavení mysli se dá změnit z fixního nastavení na růstové !!! A pozor !!! Nebavíme se pouze o sportu... 

  

Festival chyb...

  A právě přístup k neúspěchu, k chybě  je u obou nastavení mysli zásadně odlišný... U fixního nastavení mysli je chyba, překážka, porážka baromerem toho, že na to nemám !!! Takovýto člověk to vzdá, nepere se...

  U růstového nastavení mysli člověk v podstatě chybu, neúspěch "vítá", bere ji jako lekci, vezme si z ní ponaučení (kvalitní feedback) a pracuje dál s ještě větší intenzitou na změně, růstu, zvládnutí... Vítá překážky, zkoušky a výzvy...

Trénuj jako kdybys hrál. Hraj jako kdybys trénoval...

   Zde je na místě rozdělit volejbalisty dle náročnosti volejbalu/minivolejbalu, který hrají... 

  Základní informací do tréninku volejbalu je informace, že i odbití prsty, bagrem, jednou rukou jsou pouze nástroje pro silný prožitek, úspěch ve hře... U "barevných dětí" jde navíc o jejich  udržení u volejbalu...

  Další zásadní informací je i informace, že "krásné" prsty v laboratorních podmínkách budou jen a pouze "krásné" prsty v laboratorních podmínkách. Hra totiž neprobíhá v laboratorních podmínkách, ta je velice proměnlivá, variabilnější a navíc za sítí stojí soupeř... 

   A jsme u technologie sportovního tréninku. U didaktických forem. Ty se dělí na metodicko- organizační formy, sociálně interakční formy a organizační formy. 

Metodicko- organizační formy

  Právě znalost a promyšlené používání MOF je klíčem k efektivitě volejbalového tréninku... Především u začínajících trenérů (vedl jsem řadu trenérských kurzů v Ústeckém i Karlovarském kraji). Dle uspořádání vnějších podmínek učení se MOF dělí na průpravná cvičení 1,2,  herní cvičení 1,2 a průpravné, řízené, modelované hry...

   Berme PC jako nácvičnou laboratoř, HC jako velké přiblížení se vlastní hře... Herní cvičení 1, 2 (na druhé straně sítě je soupeř a určí se mu rozsah jeho činnosti) tudíž jsou mezistupeň mezi laboratoří a průpravnou, řízenou, modelovanou hrou a ve finále vlastní hrou a právě zde se projeví didaktické schopnosti, mistrovství trenéra

   Herní cvičení vycházejí z takzvané situační redukce, zjednodušení, rozfázování vlastního volejbalového herního děje... 

Volejbal je nejkolektivnější sportovní hra

    Individuální akce jsou díky charakteru hry téměř vyloučeny. Závislost jednoho hráče na druhém je tak vysoká, že týmové chování je nezbytným předpokladem pro účast ve hře. A minivolejbal rozvíjí zárodek této důležité sociální kvality již v mladším školním věku. Citlivě, nenásilně, nenápadně a bez moralizování... "JSME TÝM". 

   Samozřejmě, že výjimkou mezi průpravnými hrami jsou metodické solitery, kde je důraz kladený především na kvalitu provádění řemesla a jeho velkou četnost opakování...

Merandova jedenáctka, v BVC dvanáctka (4x3= 12)

   Opět nic zásadně nového, ale jde o sekvenci tréninků či hodin tělesné výchovy na středních školách zakódovanou v učebních osnovách sportovních her pro školy II. cyklu od roku 1970... Osnovy předepisovaly vyučovat sportovní hry v tzn. cyklech. 

   Francouzský profesor Mérand považuje za optimální takový učební cyklus, ve kterém je jeden přípravný trénink, šest herních tréninků a čtyři tréninky věnované zastřešující  průpravné hře. Cyklus má následující strukturu: příprava- turnaj- trénink- trénink- turnaj- trénink- trénink- turnaj- trénink- trénink- turnaj

Mladší žákyně BVC Chodov 2025

1(příprava- Kulomet- turnaj), 2(trénink- trénink- turnaj), 3(trénink- trénink- turnaj), 4(trénink- trénink-turnaj)

    Tuto strukturu zavedeme u nově vytvořené tréninkové skupiny mladších žákyň BVC Chodov (U14 BVC). Přechod v pondělí a úterý od průpravných cvičení (laboratoř PC 1,2) přes herní cvičení  1,2 ke  čtvrtečním průpravným hrám. Jeden měsíční makrocyklus se bude tudíž skládat ze čtyř týdenních mikrocyklů...

   Mladší žákyně BVC v září 2024 odstartují s chabou dovedností odbíjení prsty, bagrem, tenisovým podáním... První tréninkový týden v září 2024 bude nestandardní, neboť bude třeba seznámit TS s tréninkovými pravidly, otestovat kondiční a řemeslné dovednosti a zmapovat schopnost kooperace v trojicích (modrý minivolejbal) a v neposlední řadě uspořádat schůzku s rodiči na klubovně...

     Další týdny již budeme pracovat ve standardizovaných  týdenních a měsíčních cyklech...

    Na pondělním tréninku zaměříme tréninkovou činnost na nácvik hry jednou rukou vrchem (tenisové podání), smečařský dvojkrok (pohybový dril v zahřátí a regeneraci), odbití prstama pod úhlem (nahrávka, metodická důslednost), laboratorní bagr (PC 1,2)... V úterý se zaměříme na příjem podání v trojicích po TP (servis- příjem), smečařský dvojkrok a nahrávku po příjmu podání... Vyvrcholením týdenního cyklu bude čtvrtek, kdy spojíme nacvičované z pondělí a úterý do skupinových cvičení se zaměřením na součinnost (doplňková metodická pravidla) v průpravné hře (dvojice, trojice, čtveřice)...

Žádoucí nesnáze při učení zvyšují trvalost naučeného

    Kniha "Nauč se to!" je opět velice inspirativní... Kniha jak pro učitele tak trenéry... "Co se snadno naučí se také snadno zapomíná". Je rozdíl v uložení například i motorické paměti...  A to nás z pozice učení v tréninku, zápasech zajímá... Koncentrovaná výuka v blocích nějaké dovednosti, například tenisového podání, přináší pocitově rychlý výsledek, rychlé naučení dovednosti. Dovednost je ale uložená pouze v krátkodobé paměti a v dlouhodobé paměti není "motorická dálnice, stopa" výrazná... A s postupujícím časem stopa vyhasíná... 

A jsme u didaktických metod učení

    Tento článek berte jako soubor glos, poznámek... Určitě není vyčerpávající... Jde  pouze o inspiraci pro další trenérské zdokonalování...

   Jak nejlépe naučit prsty, bagr, tenisové podání, součinnost ??? Metoda komplexního učení (v celku) či analytického (rozloženého učení) a následně komplexního učení ? A o tomto většina začínajících trenérů vůbec nepřemýšlí, je to pro ně "španělština"... A nad metodami koncentrace a disperze učiva se zamýšlí Lubomír Dobrý ve své knize "Didaktika sportovních her"...

   Takže závěr? Zpočátku je ideální koncentrace učiva, pro pocitovou motivaci, ale následně by mělo dojít k plánovitému rozložení (disperzi) učiva...

   Poslední úpravy zamyšlení proběhly v úterý 16. července 2024


Nejbližší akce

Vyhledat akci >

Kalendář

Faceboook

Kontakt

BVC CHODOV z.s.
Štěříkova louka 1163, 357 35 Chodov

Jiří Tureček (předseda)
GSM: 777 251 796
jiri.turecek@bvc-chodov.cz

Bc. Ladislav Zapf (místopředseda)
GSM: 602 110 457
l.zapf@seznam.cz

Přejít na kontakty

Partneři klubu

Copyright © 2025 - BVC Chodov
Kontakt | Minigolf Chodov